9 gru 2014

Makowiec zawijany



Składniki:
3 szklanki mąki tortowej
180 ml mleka
150 g masła
6 żółtek 
21 g drożdży suchych
6 łyżek cukru
pół łyżeczki soli
1,5 łyżki spirytusu (u mnie wódka)
1 łyżeczka zapachu waniliowego
1 puszka gotowej masy makowej (u mnie Bakalland)


Masło roztopić i przestudzić. Mleko delikatnie podgrzać. Drożdże wymieszać z mąką. Dodać pozostałe składniki i wyrobić elastyczne ciasto. Przykryć ściereczką i odstawić do wyrośnięcia w ciepłe miejsce. Ciasto powinno podwoić objętość.

Wyrośnięte ciasto wykładamy na stolnice podsypaną mąką. Wyrabiamy. Ciasto podzielić na 3 części. Każdą z części rozwałkować na prostokątne placki, nałożyć masę makową, zostawiając około 2 cm od każdego brzegu. Zwijać (jak roladę), a końce makowców podłożyć pod spód. Każdy z makowców przenieść na posmarowany olejem papier do pieczenia, zawinąć w niego dwukrotnie, pozostawiając około 1 cm luzu pomiędzy ciastem a papierem.






Przygotowane ciasta układamy na blaszce i pieczemy w 160 stopniach z termoobiegiem max.  40 minut. Upieczone ciasta wyjąć, rozciąć papier i przestudzić. Jeszcze ciepłe polać lukrem. Ja moje przyozdobiłam kandyzowaną skórką pomarańczy, można także posypać makiem.




Lukier:
1 szklanka cukru pudru
3 - 4 łyżki ciepłej wody

Cukier puder wymieszać z wodą na gładką masę. Gdy lukier będzie zbyt gęsty, dodać odrobinę wody. Gdy będzie zbyt rzadki, dosypać cukru pudru. 


Makowiec ładnie się mrozi. W takim przypadku ciasta nie lukrujemy.

SMACZNEGO

1 komentarz: